Това сигурно ли е?
В Наредба 5 пише, че в т.12 се попълва "Срок на договора - попълва се датата във формат (ддммгггг), на която периодът от време или срокът на договора изтича:..."
При прекратяване в т. 16 се попълва "датата на прекратяване на трудовия договор".
На нито едно от местата не е пояснено по-подробно.
Доколкото знам "дата на прекратяване" е датата, считано от която ТД се прекратява - първият ден без ТД.
Няма ли да е проблем, ако в т.12 пише 31.07, а в т. 16 - 01.08.?
При сключване на срочен ТД с определен срок коя дата се вписва в т.12 "срок на договора" в уведомлението? Последният работен ден или денят "считано от"?
Ако ТД е със срок до 31.07. включително, какво се пише: 31.07. или 01.08.?
Мисля, че е 01.08,, защото и като дада на прекратяване ще се посочи 01.08, но се страхувам да не сбъркам
Страхотна идея. Не зная колко е правилна, но не смятам, че е незаконна. Пък и крайния резултат ми харесва
Хубав ден!
Не зная доколко е проблем, но мен ме смущава този минус в ОВ   :noexpression:
Ако и в трите варианта не виждах по нещо смутително, нямаше да питам.
Та казвате да не се притеснявам от минуса  :noexpression:
, а това че има кредитен оборот не е проблем, нали има дебитно салдо от 200 лв. по сметка 123?
Проблемът не е че има кредитен оборот, а че този кредитен оборот /или оборот въобще/, който фигурира в оборотната ведомост е със знак минус
Здравейте!
Спорим с колеги /по-скоро се чудим/ как е по-правилно да се приключи сметка 703 при загуба. Имаме 2000 по кредита на 703, 1500 по дебита на 611 и 700 по 614. Вариантите, които обсъждаме са:
1. Дт 703 - 2200, Кт 611 - 1500, Кт 614 - 700
    дт 123 - 200, кт 703 -200
В този случай оборотът по 703 се изкривява - вместо 2000 става 2200
2. Дт 703 - 2200, Кт 611 - 1500, Кт 614 - 700
    дт 703 - (-200), кт 123 - (-200)
Така оборотът по 703 изглежда добре, но м 123 има кредитен оборот със знак минус
3. Дт 703 - 2000, Кт 611 - 1500, Кт 614 - 500
    дт 123 - 200, кт 614 -200
Така натъманяваме нещата, но гр.61 не трябва ли да се приключи с гр.70, а не със сметка 123? Освен това Кое точно да изберем да кредигираме срещу дебита на 703 - цялата 611 и част от 614, цалата 614 и част от 611, от двете по малко... Не, че е от голямо значение за крайния резултат, но все пак трябва да има някаква логика.
Кой от вариантите е правилният?
ЗП който се облага по ;л.29, ал.1, т.1 от ЗДДФЛ /60% НПР/ през 2023 е получил плащане от ДФЗ, отнасящо се за 2022. През двете години /2022 и 2023/ ЗП е упражнявал дейност и има доходи както от непреработена селскостопанска продукция, така и от личен труд като съдружник в ООД.
В ГДД за 2022 са попълнени таблици 1 и 2 само за дохода от личен труд.
Какво да правя с това закъсняла плащане? Мисля, че:
- трябва да се включи в прил.3 на ГДД за 2023 с 60% НПР. Вке пак при ФЛ доходът е според датата на получаване/плащане.
- не правя корекция на Т1 и Т2 за 2022, тъй като този доход не се включва в годишното изравняване на осигурителния доход.
Т.е. отразяването на плащането за минал период не се отделя от останалите плащания от ДЗФ, отнасящи се за 2023. Права ли съм?
Здравейте!
Българска фирма, регистрирана по ДДС, купува елементи за сглобяема къща от Турция /турска фирма/. Елементите ще се транспортират до Гърция. Още не е ясно от кого - от турската фирма, дето продава елементите, от българска или грътска фирма -  превозвач. Къщата ще се монтира от българската фирма в Гърция. Всичко това се плаща от ФЛ - гражданин на РСМакедония, който е собственик на имота в Гърция. Българската фирма фактурира на македонеца цялостната услуга /доставка, монтаж, довършване.../
От цялата тази работа нищо не ми е ясно.
Каква фактура трябва да получи българската фирма от турския доставчик /с ДДС, без ДДС, трябва ли протокол, .../ Ще има ли обмитяване и къде?
Какви документи трябва да получим за превоза? Има ли разлика дали превозвача е турски, български или грътски при курс Турция-Гърция?
Каква фактура да издадем на ФЛ - македонец- с ДДС, без ДДС... Има ли значение, че сделката е свързана с недвижим имот в страна членка?
Изисква ли се някаква допълнителна регистрация на българската фирма в Гърция?
Поради изтекло време за редакция:
"фирмата трябва да платина мобилния оператор" да се чете "фирмата трябва да плати на мобилния оператор".

Още едно пояснение - прехвърлянето на телефонния номер на ФЛ не е опция, защото не може да стане при същите условия. Пък и не се знае кога ще бъде възобновена дейността.

Като не му се занимава, не осчетоводявайте фактурите и няма да имате салда.
То това е ясно :), но търся законосъобразен начин. Дори да е само с "образователна" цел без практически смисъл
Нали при проверка засичат издадените към фирмата фактури. Да не стане гаф?  :hmmm:
Фирма спира дейност /не се закрива/. Същата има изгоден абонаментен договор с мобилен оператор. Тъй като няма да работи и не иска да прави излишни разходи, решава да предостави телефонния номер на трето лице. Ползващия телефона ще си плаща сметките.
Проблемът е, че фактурите идват на името на фирмата и възникналото задължение за плащане ще стои непокрито. Възникна идеята фирмата да префактурира услугата на физическото лице. Да, ама фирмата трябва да платина мобилния оператор, а после /или предварително/ да си търси парите от ФЛ. Т.е. трябва да има плащане от ФЛ към фирмата и от фирмата към мобилния оператор. Само че на управителя /собственика/ не му се занимава с такъв ред на плащания, пък и няма касов апарат, за да получи плащането от ФЛ в брой. Освен това всичките тези плащания и префактурирания са дейност /следователно и осигуряване на собственика/.
Търси се начин плащането на сметката да е директно от ФЛ към оператора /възможно като фактическо плащане/ и някак си тези евентуални фактури към ФЛ да се издават от счетоводителя /например/ без да са дейност на управителя.
Фирмата има договор със счетоводител за подаване на "нулеви" справки по ДДС

Дано обясних нещата разбираемо. Приемам всякакви съвети.
Значи първо прил.2, после отметката в част IV, а не обратното
Брагодаря!
Здравейте!
Как решихте въпроса?
Аз имам ЗП, който се облага като ЕТ и подадох ОПР в статистиката по новия булстат. И също не ми излиза номера на ГОД в ГДД на ФЛ. Трябва ли да подавам нов ГОД в НСИ по ЕГН???
Подават ФЛ, които извършват стопанска дейност като търгавоски по списъла на ТЗ, включително и ЕТ, както и ФЛ в случаите на чл. 29А ЗДДФЛ
(цитирам заповед РД 05-662/15.12.21 от НСИ и НАП)

Не така тълкуват нещата в ДФЗ
"Съгласно чл. 20, ал. 4 от Закона за статистиката всички физически и юридически лица, които извършват стопанска дейност, са длъжни да предоставят на НСИ годишен отчет за дейността си (ГОД), съдържащ статистически справки и счетоводни документи."
https://www.dfz.bg/bg/prescentar/novini/-2023/
Пак там: "По силата н...... чл. 51, ал. 1 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) юридическите и физическите лица заедно с годишната си данъчна декларация подават и ГОД в срок от 1 март до 30 юни 2023 г. "
А в чл. 51, ал.1 на ЗДДФЛ много ясно е записано, че "Лицата, извършващи стопанска дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, включително едноличните търговци, както и физическите лица в случаите по чл. 29а" предствят ГОД заедно с ГДД.
:(
Допълнително въникнали въпроси:
1. Дали ще имате достатъчно големи клиенти, които ще искат счетоводни услуги с ДДС, та да има  смисъл заверяването на ГФО от фирма?
2. Ако задавате такива въпроси, дали сте достатъчно подготвена за обслужване на такива фирми?
Благодаряза отговорите.
По вашите нъпроси и в моя защита ще кажа, че не само "големите" клиенти искат счетоводни услуги с ДДС. Още повече, че и фирми с 2 лв капитал могат да се регистрират по ДДС още с списването в ТР /дали има смисъл е друг въпрос/
Колкото до подготовката - подготвена съм поне до долкова, че да знам какво мога и в кое да се съмнявам

Не мисля, че съм единствената с такива казуси /ако въобще са казуси или само страхове/ и се надявам все някой "патил" да сподели опит
Според мен съпросите са си чисто счетоводни, а не адвокатски. Да ги задам по-кратко:
1. Може ли да се определи като счетоводно предприятие едно ООД /50:50/ което:
- е вписано в ТР
- в предмета на дейност се съдържа и  „организиране на счетоводно отчитане и съставяне на финансови отчети“
- единият управител/представляващ, който единствен се занимава със счетоводното обслужване на клиенти, отговаря на изискванията за съставител на финансови отчети
- втори управител/представляващ, който не е счетоводител, но и не съставя ГФО?
2. Когато ООД е регистрирано по ДДС, може ли съдружник да издава фактури без ДДС за същата дейност по ГД?
Здравейте!
Имам възможност да закупя 50% от дяловете в едно ООД + промяна в предмета на дейност. По този повод се замислих над няколко въпроса:
1. Ще добавим към предмета на дейност „организиране на счетоводно отчитане и съставяне на финансови отчети“, аз ще бъда един от управителите. Като ФЛ отговарям на изискванията за съставител на ГФО. Другият управител и собственик на 50% дялове няма нищо общо със счетоводството. В този случай ООД ще се смята ли за "Счетоводно предприятие"?
Не съм сигурна как тълкувам текста: „управляващите и/или представляващите счетоводните предприятия, които подписват финансовите отчети, когато финансовите отчети са съставени от счетоводни предприятия, трябва да отговарят на следните изисквания:…“ Смятам, че се отнася само за управляващия, който подписва финансовите отчети, а не и за останалите  управители и/или съдружници. Така ли е наистина?
2. ООД е регистрирано по ДДС, чл. 96. Аз имам регистрация като свободна професия и не съм регистрирана по ДДС. В дружествения договор няма да се включва текст ограничаващ самостоятелната  дейност на съдружниците. Ще е проблем ли, ако някои клиенти /за сега потенциални 😊/ се обслужват от ООД и се начислява ДДС, а други – от мен като ФЛ без ДДС?
Притеснява ме чл.96, ал. 10 от ЗДДС. Мисля си, че няма да има „последователното извършване на еднородна дейност“, а дейностите ще текат едновременно /ако това може да е аргумент/. Дали е „един и същи търговски обект“, когато фактическата дейност и на ООД и на ФЛ ще се извършват в седалището на ООД, но като свободна професия съм регистрирана на друг адрес /по лична карта/?
От друга страна сборът на оборотите на ООД и ФЛ едва ли скоро ще надвишат 100 000 лв. за 12 месеца. В алинея 10  изискването е достигане на сумарен оборот и никъде не пише, че ако А вече е регистриран по ДДС, то и Б задължително трябва да е. Правилно ли разсъждавам?

Ще съм брагодарна на всякакви насоки.
Когато се смятат здравните осигуровки за дните в болничен след третия, нали базата е 710 лв /МОД за СОЛ/?
4,8% от 710 пропорционално на дните.
Сигурна съм, че е така, но ...
Е, зависи колко е предизвестието и дали ще се отработва :) При 30-дневно предизвестие ТД ще приключи някъде около 10.08., та може да докараме до 12 дни отпуск
:good:
Ако първо си поиска отпуската, без да казва, че ще напуска, и 20 дни може да му разрешат. И като му подпишат заповедта, тогава да си даде предизвестието. И нямат право после да му искат да връща пари или да доотработва надотпуснатите 8 дни. Зависи от работодателя
Какво значение има точно как ще наречете документа? Важното е съдържанието. В ЗДДФЛ, §1, т.26и е казано ""Трудови правоотношения" са: ... правоотношенията, независимо от основанието за възникването им, със съдружници...."
В ЗКПО се признават командировките на "физически лица, които са в трудови правоотношения с данъчно задълженото лице или са наети от него по извънтрудови правоотношения, включително на управители,..."
Според мен Решение на ОС или Решение на ЕСК е по-издържания вариант по две причини:
1. Такова решение се взема от собствениците на капитала, а не от управителите /заедно или поотделно/.
2. С такова решение се регламентира само изплащането на възнаграждението за личния труд на съдружника /размер, периодичност на плащане и описание на полагания труд/. В него липсва строгото разграничаване на двете договарящи се страни, както и   някои специфични елементи на договорите, като например санкции и неустойки.

От опит - при проверки /по ЗКПО и за болнични/ се признават както решенията на ОС, така и договорите, вкл. и ГД със собственика/ците